Thursday 3 January 2013

Bring me to the imaginary world


Semasa kecil saya gemar berimaginasi. 



Saya suka bercakap sorang-sorang with my 'imaginary friends. Saya imagine, saya guru 
dan mengajar murid-murid di dalam kelas, saya imagine saya pegawai bank bersama resit dan wang2 kertas yg saya buat sendiri, saya imagine, saya pramugari--bila saya memakai 'high heels' dan mengguna pakai 'make up'tanpa kerelaan mama saya :)

Pada suatu masa dulu kebanyakkan ibu bapa cuba menghalang anak-anak mereka berimaginasi, kerana ditakuti terus 'hanyut' di alam tidak nyata itu. Tanpa disedari, rupanya, berimaginasi di alam kanak-kanak adalah satu faktor penting dalam perkembangan mental di dalam memahami konsep sebenar alam nyata :)

Developing imagination boleh membawa kepada :



  • solving problems by helping them think through different outcomes to various situations and role playing ways to cope with difficult or new circumstance.
  • to practice real-life skills. From shopping at a pretend grocery store to assigning roles and dialogue to dolls or puppets, children's pretend play helps them practice and apply new learning and better understand how those skills are used in the real world.
  • encourages a rich vocabulary. Telling and hearing real or made-up stories, reading books and pretend play help children learn and retain new words.


Bagaimana pula daya imaginasi pada kanak-kanak autisma? 

Kebanyakkan dari kita tersilap faham berkenaan keupayan berimaginasi pada kanak-kanak autisma. Kanak-kanak autisma mempunyai daya imaginasi tetapi mereka kekurangan 'social imagination'.


Dua terms berbeza yang sering disalah ertikan.


Kanak-kanak autisma masih dilihat bermain kereta atau lego seperti anak-anak lain, tetapi bezanya dengan anak-anak lain, anak-anak autisma melakonkan atau 'REPLAY' event yang telah mereka alami atau mereka lihat, dan kurang berkebolehan 'meng imaginasi' situasi diluar batasan itu.





'Social imagination' membolehkan seseorang itu memahami dan menduga perilaku orang lain dan situasi yang berbeza daripada situasi harian. Namun disebabkan mereka yang mempunyai autisma, menurut sesuatu 'routine' rigidly dan gemarkan 'kebiasaan', maka 'social imagination' adalah sukar.


Ini adalah antara pemerhatian yang saya lalui. 


Pemerhatian pertama :ketika bekerja PART TIME di salah sebuah private nursery ketika membuat PhD. 


Seorang kanak-kanak autisma, 4 tahun bermain di 'Kitchen Area'. Dia mengambil, buah epal plastik, roti  plastik  dan diletakkan ke dalam piring plastiknya. Dia mengambil pula gelas plastik, dan diletakkan bersebelahan dengan piring tadi. Dia duduk di kerusi, dan pura-pura memakan roti tersebut dan meminum air tersebut. Saya bertanya pada kanak-kanak itu.


" What are you having for breakfast?"


" Toast, apple and milk".


"Would you like some cornflakes with honey?"


" No. I want toast,apple and milk."


"Would you like orange juice?"


"No. I dont like orange juice."


"Would you like butter on your toast or chocolate?"


"No. I like toast and apple."


Saya bertanya kepada ibunya, apa yang dia makan ketika sarapan, dan ibunya menjawab,


"Plain toast,apple and milk".


Berbeza pula dengan kanak-kanak BUKAN AUTISMA. Mari kita lihat perbezaannya :)


Dia mengambil roti plastik, dan botol madu plastik. Sebiji pisang plastik, bekas yogurt plastik dan sebiji gelas plastik. Ini adalah perbualan saya dengan kanak-kanak 4 tahun tersebut.

"What are you having for breakfast?"


"I'm having toast with honey, and also orange juice."


"What about the yogurt and banana?"


"I am slicing the banana on my toast, and i want to put some in my yogurt."


"Would you like to have milk as well?"


"Yes please. I can blend the banana and make some milk shake with banana flavour. It is yummie.


"Would you like apple?"


"My mummy would like apple. Could you save some for my mummy?"


Bila ibu bapa anak itu datang, saya bertanyakan apa yang anak itu makan untuk sarapan, dan mereka menyatakan


"Chocolate cereal."


Saya bertanya lagi, 


"Does she has banana on toast?"


"No. She doesnt, but she used to watch it in TV, and sometimes her daddy eats it that way.


Maka ternyata dari dua perbualan di atas, kanak-kanak BUKAN AUTISMA, dapat berimaginasi di luar batasan yang dilakukan setiap hari, tetapi TIDAK bagi kanak-kanak autisma, kerana mereka terikat pada RIGID ROUTINE.


Ini adalah satu lagi aktiviti perkembangan imaginasi yang saya lakukan untuk kanak-kanak autisma berusia sekitar 8-9 tahun.


Pemerhatian Kedua




Task : Kanak-kanak ini harus create 'imaginary alien' dengan menggunakan gambar-gambar tersebut. Contohnya: Muka monsters merah dibadan beruang, dan kepak burung di badan beruang,dan pelbagai lagi mengikut daya imaginasi mereka. Ini feedback dari anak-anak tersebut.

"Let's us do this activity. Let us create some funny aliens."

"No. I like the cat and the bear"

"I know. But you have to create an alien with the cats body and the monsters head."


"No.Cat is good. Monster is bad.Cat has no monster head."


Saya kemudian mengambil contoh kerja kanak-kanak lain dan menunjukkan kepadanya.


"I dont like to do this."


"You will like this.It is fun."


Selapas setengah jam, finally ini hasil kerjanya :)




Bila sudah mula dengan aktivitinya, berbagai imaginasi yang dapat dihasilkan :)

Bagaimana kita membantu?


Ya.Kita boleh membantu mereka berimaginasi dan mengembangkan imaginasi mereka di luar batasan itu (beyond their rigidity). Kita boleh menunjukkan contoh kepada mereka dahulu, kemudian, sedikit demi sedikit, cuba memperkembangkannya.


Jika mereka tidak gemar bermain lego, dan hanya mahukan lego yang dibina oleh rakan mereka, ini tidak bermakna, mereka nakal, dan suka mengambil hak orang lain, tetapi mereka hanya ingin bermain tetapi tidak pandai membina 'imaginasi' seperti rakan mereka. Bantu mereka, dengan menunjukkan 'MANUAL' untuk membina lego tersebut, atau menyuruh rakan sebaya membantu mereka membina model tersebut bersama-sama. Dengan cara ini 'social imagination' mereka dapat dikembangkan dan juga 'social interaction' bersama rakan dapat di baiki :)


Jika mereka tidak mahu bermain  di area 'ROLE PLAY', bantu mereka, dengan mengajak beberapa orang rakan sebaya bermain bersama. satu persatu tunjukkan apa yang 'Chef' lakukan, atau 'Doktor' lakukan. Ajak mereka berlakon bersama sebagai doktor, atau tukang masak, atau ahli bomba. Jelskan pada mereka tuga-tugas setiap kerjaya tersebut.


Jika mereka 'struggle' untuk melukis sesuatu diluar kebiasaan mereka, tunjukkan gambar contoh, dan mereka melakar idea-idea imaginatif lain.




So, difficulties with social imagination should not be mistaken with lack of imagination. Many people with autism are very creative and go on to become accomplished artist, musicians and writers :) 








No comments:

Post a Comment