Saturday, 5 January 2013

Time is my best friend

"What time is it now Miss?"

" How many more minutes Miss?"

"Is it 15 more minutes to play time Miss?"

"..but you said 15 minutes for writing. Its finish now, I am going to play."



Tanpa disedari, masa adalah teman rapat kanak-kanak autisma. Ini adalah kerana, tanpa mengetahui 'julat masa' kanak-kanak autisma merasakan mereka berada di dalam keadaan yang 'terawang-awangan' tanpa objektif dan hala tuju tertentu. Apabila 'terawangan' atau 'uncertainty' berlaku, keadaan 'insecure' mula menguasai diri mereka, dan mereka mula merasakan 'uncomfortable' dengan keadaan sekeliling. 

JUST IMAGINE. You are at the airport, stranded. Not knowing when is your next flight, not knowing how long you are going to be there. Not even knowing, where you are. How would you feel? 

Anxiety?




Sense of Uncertainty?

Fear? Stress? Anger?




Yes..!! All this will be coming to you, one by one. Now, lets link that emotion to how children with autism feels without the discrete of TIME :)

Lets look at what happen to these scenerios :)

1. Scenerio BUSY TME / INDEPENDANT LEARNING di dalam kelas Year 2.  


Period ni adalah period in-between SUBJECTS yang diberikan pada murid-murid, jika meraka selsai menyediakaan apa-apa kerja yang guru berikan, sebelum tamat waktu pembelajaran untuk subjek tersebut. Selalunya masa ini, digunakan untuk mereka pergi ke AREA yang mereka gemari seperti CONSTRUCTION (di mana adanya permainan seperti Lego, Kinnects, Polydron), CREATIVE (Pelbagai resource untk membuat sketches dan lukisan), SCIENCE (terdapat bekas-bekas air, magnet, dan alat-alat yg mennjurus kepada bidang sains asas), MATH ( perlbagai resource untuk matematik) dan TOPIK (apa-apa resourcestermasuk permainan yang berhubung dengan topik semester itu).

INFO AM: Sehingga ke YEAR 3, permainan CONSTRUCTION seperti yang saya nyatakan di atas , masih diperolehi di dalam kelas. Ini adalah kerana YEAR 3 adalah TRANSITION YEARS between KEYSTAGE 1 (Year 1 and 2)  di mana banyak permainan masih diperolehi di dalam kelas, dan KEYSTAGE 2 (YEAR 3, 4, 5 and 6)

Berbalik pada scenerio tadi :)

Kanak-kanak autisma ini, Joel (bukan nama sebenar) 7 tahun, sedang leka bermain lego yang dibuat oleh rakannya. Cikgu mengumumkan. 

"Okay everyone, its time to tidy up. You have 10 minutes to tidy up, and its time for our playtime. I am looking for those who does good tidy up, and i will put her or his name on the rainbow (class behaviour chart).

Semua kanak-kanak lain bergegas mengemas. Joel masih duduk bermain tanpa sebarang movement pun.

"Joel .Please tidy you toys.We are going for playtime now."

Joel tidak bergerak. Seorang kanak-kanak lain datang ke sisi Joel dan cuba mengemas mainan Joel. Joel terus menepis kanak-kanak itu dengan muka yang garang.

" No. Go Away!"

Pada pendapat anda apakah bantuan yang JOEL perlukan sekarang? :)

Saya datang ke sisi Joel, bersama NOW and NEXT board, dan TIMER. 

"Joel, NEXT is Playtime."

Joel diam sambil terus bermain. Saya meletakkan NOW and NEXT BOARD di hadapannya. Dan menunjukkan pada VISUAL CUE CARD pada BOARD tersebut. Saya mengulangi kata-kata saya dengan tonasi yang normal. 

" Joel. NEXT is PLAYTIME. You have 3 minutes, to tidy up. Miss will set the timer."

"What MISS?" Joel bereaksi balas.

"ITS PLAYTIME.You have 3 minutes to start tidy up. I will start the timer now." Dan saya mulakan timer tersebut.

"How long MISS? 3 minutes 00 seconds ?"

" Yes."

"OK MISS"

Dengan itu, JOEL terus mengemas permainannya, dan siap sebelum timer berbunyi. Joel menanti TIMER berbunyi, dan berkata,

"PLAYTIME MISS" sambil ketawa.

2. SCENERIO PENANTIAN

"TOMORROW i will bring all of you a special present."

Tiba-tiba bila hari esok menjelang. Guru tersebut lupa untuk mebawa presents tersebut. Bagi kanak-kanak lain, ianya menyedihkan, tetapi mereka masih boleh 'TOLERATE' dengan keadaan itu.

"I am so sorry. I forget to bring, I promise to bring them TOMORROW". Janji guru tersebut.

Kanak-kanak, autisma, Maddy, 10 tahun,  mula resah dan bertanya,

"Why?Where's the present?Miss says is today."

I explained to her. " MISS has forgotten."

Maddy mula menangis dan menjerit

"I DONT LIKE YOU!!!!!" (aiming at the forgetful teacher)

lalu bergegas keluar dari kelas, menghentam pintu bilik darjahnya.

Saya mengekori Maddy. Dan berjalan disebelahnya. Maddy berjalan laju.

"Maddy STOP. LOOK at me"

Maddy terus berjalan makin laju.

"Maddy STOP. Remember your day reward if you behave." (saya cuba mengingatkan CAUSE and EFFECT padanya)

Maddy berhenti.

"Maddy, let us sit down. I want to tell you something."

Maddy mengekori saya.

"Maddy. MISS has forgotten. Sometimes people forgets. Its OK to forget. If you forget you say sorry."

"I dont like MISS Taylor." (talking about the 'forgetful' teacher)

"Maddy, its not KIND to say that to a teacher. Maddy, lets go back to the classroom, and be a good girl."

"Miss taylor will bring the present tomorrow?"

"Hopefully. BUT Maddy, if she forgets again, we cannot be angry at her. Sometimes you forget your homework, and Miss says OK, if you say sorry."

Maddy ketawa 2 saat, dan serius semula.

"Miss taylor is bad." Sambil bangun dan menurut saya balik ke bilik darjah. Maddy masih 'grumpy':)

"Maddy, lets be kind. Remember your day reward.

Moral of the story : Try no to forget any promise you make with an autistic child :) SOME couldnt really coop with waiting and tolerance :) If you do forget. PLEASE try to acknowdge them first one to one, before announcing infront of the classroom :) Well in this case, saya pun tidak tahu guru tersebut terlupa. Dia sendiri tidak memberitahu saya situasi itu, or else i would prepare Maddy BEFOREHAND.

Ke mana- mana saya pergi saya sentiasa bersama timer. Ada sesetengah anak-anak autisme, yang hanya mempercayai 'kata-kata mulut'  " U've got 10 more minutes to play football", "u've got 5 more minutes" Ada yang meminta untuk melihat jam saya. Ada yang meminta untuk melihat timer mereka. Ada yang saya gantung sahaja time di leher mereka  :)



Digital clock timer (my favourite to use )



Sand timer -- which has different time on top of the timer--but be careful using these!! Some children loves to play with them, and can easily break them. USE with SENSIBLE ones :)


Time tracker. Red light will BLEEP when the time is up. Very clever timer, but quite expensive. Very good for VISUAL LEARNERS who does not tune in to two timer above.

Yerp--the traditional timer :) Kalau dah tkder timer berhampiran, sshow them  you are actually keeping the time for them, just to make them feel SECURE :)

Ada yang sangat obsess melihat timer set up. Bila saya memulakan timer digital dari internet untuk mereka menukar pakaian PE, ada yang berdiri tanpa berbuat apa-apa api trus melihat minit dan saat bergerak :) Ada yang melakukan tukar pakaian itu, tapi agak lambat kerana mata asyik melihat pergerakkan masa di timer digital tersebut :)

Apa-apa pun, masa dan perubahan adalah PENTING buat mereka. 

Jadi --AVOID saying "SEKEJAP LAGI", "NANTI DULU" "LEPAS INI"

Perkataan-perkataan ini adalah terlalu ABSTRACT buat mereka. 

SEKEJAP LAGI.? Sekejap lagi tu berapa lama? Di dalam fikiran kita, kita boleh menggambarkan keadaan itu, tetapi tidak mereka. jadi mereka akan terus menunggu, dan menunggu, anxious, dan anxious--dan BOOM !!!!!!!--creating unwanted behaviour TRIGGER by the 'SEKEJAP LAGI' phrase.:)

REMEMBER mereka adalah VISUAL THINKER, that's why the abstract idea "of time" can be frustrating and confusing! TIMER membantu mereka menggambarkan berapa lama lagi masa tinggal untuk sesuatu aktiviti itu.



Autistic people could not pace themselves,they did not know how to live in the measured flow of time, defined by predictable events and expectations, the way most people can. This caused them anxiety, uncontrollable fear and rage. 

Without any way to live a present built upon a past, or to predict a future, without a means to demarcate the beginning and the end of the events that make up daily life and finally all of life itself,
they try to live their lives in "a world full of improbabilities, racing toward uncertainty."


4 comments:

  1. salam kak hazira,

    saya dah dapat buku just imagine tu. very interesting! tq! tapi... aha macam mana ye nak make full use of it? sebab dia xbanyak cerita kan. saya kena kena create cerita sendiri ke for ihsan to learn? actually dia macam lebih berminat membelek gambar tu drpd dengar saya cerita. sebab in 1 page je dah byk sgt gambar kan. fyi ihsan baru 4 years and very limited lagi vocab nya. tolong guide sikit mama ihsan ni. tqvm :)

    ReplyDelete
  2. Salam dear

    ok takpe kalau die suka dnegan gambargambar tu.itu permulaan untuk die suka sesuatu buku :)U boleh amikdua gambardi dalam bukutu dan cuba buat comparison, caarik gambar yg berdekatan antara satu sama lain, sb nt susah pulaak die nk generally scheme:) crete lah soalan. ilham suka mana yg paling best -- yg ada kereta merah ni ke, ata kereta biru (contoh nya)-- yg penting u gunakan languang2 tu, dan dr language link pada picture dan link pula dengan visual die. Bila diee dh besar nt mungkin soalan2 lain yg lg kreatif boleh u buat:) yg penting die suka buku tu :)

    ReplyDelete